نظرمراجع تقلید درباره استفراغ کردن عمدی روزه دار

نظرمراجع تقلید درباره استفراغ کردن عمدی روزه دار

روزه داران می‌دانند که استفراغ یا قی کردن روزه آنان را باطل خواهند کرد،حال نظر مراجع عظام تقلید را درمورد این حکم از روزه داری جویا میشویم.

نظر مقام معظم رهبری
هرگاه روزه‌‌ دار عمداً قَى کند اگر چه به‌واسطه‌ ى بیمارى و مثل آن ناچار به اینکار باشد، روزه‌اش باطل مى‌‌شود ولى اگر سهواً یا بى‌اختیار قى کند اشکال ندارد.اگر در هنگام آروغ زدن چیزى در دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد و اگر بى‌اختیار فرو رود روزه‌اش صحیح هست.

اگر روزه‌دار به جهت حالت تهوّع، قَى کند؛ روزه‌‏اش چه حکمى‌ دارد؟
اگر بى‌اختیار باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر از روى عمد باشد، روزه را باطل مى‌‏کند.

آیا قى کردن عمدى موجب کفّاره هست؟

نظر آیت الله مکارم شیرازی

قى کردن از روى عمد روزه را باطل مى کند، هرچند براى نجات از مسمومیّت و درمان بیمارى و مثل آن باشد، ولى قى کردن بدون اختیار یا از روى سهو روزه را باطل نمى کند.

اگر فردی به طور عمد در ماه رمضان قی کند«مثل فرو بردن انگشت در دهان» و موجب باطل شدن روزه شود آیا فرد باید کفاره آن روز را بپردازد یا نه فقط قضا کافیست؟

اگر عمداً باشد اضافه بر قضا کفاره هم دارد.

مطابق نظر آیت الله سیستانی
هرگاه روزه‏دار عمداً قی «استفراغ» کند هرچند به علت مرض یا برای نجات از مسمومیت و مثل آن ناچار به اینکار باشد، روزه‏اش باطل می شود ولی اگر سهواً یا بی‌‌اختیار قی کند، اشکال ندارد.

اگر فرد در شب چیزی بخورد که میداند به علّت خوردن آن، در روز، بی‌‌اختیار قی می کند، روزه‏اش صحیح هست.

اگر روزه‏ دار بتواند از قی کردن خودداری کند، چنانچه خود به خود انجام شده هست به گونه‌‌اي که عرفاً نگویند فرد، خودش را وادار به قی کردن نموده لازم نیست از آن پیش گیری کند و روزه‏اش صحیح می‌باشد.

طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی
هر گاه روزه‎دار عمداً قی کند اگر چه به واسطه مرض و مثل آن ناچار باشد، روزه‎اش باطل می‎شود، ولی اگر سهواً یا بی‎اختیار قی کند، اشکال ندارد.

اگر در شب چیزی بخورد که می‎داند به واسطه خوردن آن، در روز بی‎اختیار قی می‎کند، احتیاط واجب آن هست که روزه آن روز را قضا نماید.

اگر روزه‎دار بتواند از قی‌کردن خودداری کند، چنان‌چه برای او ضرر و مشقت نداشته باشد، باید خودداری نماید.

اگر مگس در گلوی روزه‎دار برود، چنان‌چه ممکن باشد، باید آن را بیرون آورد و روزه‎اش باطل نمی‎شود، ولی اگر بداند که به واسطه بیرون‌آوردن آن، قی می‎کند واجب نیست بیرون‌آوردن و روزه‎اش صحیح هست.

اگر سهواً چیزی را فرو ببرد و پیش از رسیدن به شکم یادش بیاید که روزه هست، چنان‌چه ممکن باشد باید آن را بیرون آورد، و روزه‎اش صحیح هست.

اگر یقین داشته باشد که به واسطه آروغ‌زدن، چیزی از گلو بیرون می‎آید، نباید عمداً آروغ بزند بلکه اگر احتمال بدهد بنابر احتیاط واجب آروغ نزند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید