میانگین هزینه خانوار شهری ایران پارسال ۳۹۳ میلیون ریال بود



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران در سال ۹۵ با مراجعه به حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ خانوار نمونه انجام گرفته است.

** متوسط تعداد خانوار
در سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار ۳٫۳۳ نفر بود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از این میان، خانوارهای «چهارنفری» با ۲۹٫۴ درصد بیشترین و خانوارهای « ۱۰ نفر و بیشتر» با ۰٫۱ درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

** هزینه ناخالص
متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار بدون احتساب مبالغ پرداختی خانوار بابت مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) حدود ۳۹۳ میلیون و ۶ هزار ریال یعنی ماهانه ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال (۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان) بوده است.
این هزینه شامل ارزش اجاری خانه شخصی نیز هست که نسبت به سال ۹۴ معادل ۱۱٫۴ درصد افزایش داشته است.
از کل هزینه های ناخالص خانوار به ترتیب ۳۵٫۵ درصد به «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها»، ۲۲٫۹ درصد به «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، ۱۰٫۶ درصد به «حمل و نقل»، ۸٫۴ درصد به «کالاها و خدمات متفرقه»، ۵٫۹ درصد به «بهداشت و درمان»، ۴٫۳ درصد به «پوشاک و کفش»، ۴ درصد به «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، ۲٫۱ درصد به هر یک از دو گروه «ارتباطات» و «رستوران و هتل»، ۱٫۹ درصد به هر یک از دو گروه «تفریح و امور فرهنگی» و «تحصیل» و ۰٫۳ درصد به «دخانیات» اختصاص داشته است.

**درآمد ناخالص خانوارها
متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در سال ۹۵ حدود ۳۹۲ میلیون و ۳۷۳ هزار ریال یعنی ماهانه حدود ۳۲ میلیون و ۶۹۸ هزار ریال (۳ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان) بوده که نسبت به سال ۹۴ معادل ۱۱٫۳ درصد افزایش داشته است.
۶۹٫۳ درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و ۳۰٫۷ درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی) تشکیل داده است.

**گروه سنی
توزیع افراد خانوارها بر حسب گروه های سنی نشان می دهد که در سال مورد بررسی ۷٫۳ درصد از افراد خانوارها «۵ سال و کمتر» و ۶٫۵ درصد «۶ تا ۱۰ سال»، ۶٫۲ درصد «۱۱ تا ۱۵ سال»، ۶٫۷ درصد «۱۶ تا ۲۰ سال»، ۱۸٫۱ درصد «۲۱ تا ۳۰ سال»، ۳۰٫۹ درصد «۳۱ تا ۵۰ سال» و ۲۴٫۳ درصد «۵۱ سال و بیشتر» سن داشته اند.

**تحصیلات
توزیع افراد ۶ ساله و بیشتر خانوارها بر حسب میزان سواد در سال ۹۵ نشان می دهد ۱۰٫۸ درصد «بی سواد»، ۲٫۱ درصد «قادر به خواندن و نوشتن»، ۲۰٫۶ درصد دارای «تحصیلات ابتدایی»، ۴۲٫۷ درصد دارای «تحصیلات راهنمایی و متوسطه» و ۲۳٫۸ درصد دارای «تحصیلات دانشگاهی» بوده اند.

**اشتغال
بر اساس نتایج این بررسی ۲۶٫۶ درصد خانوارها «بدون فرد شاغل»، ۵۶٫۴ درصد دارای «یک فرد شاغل» و ۱۴٫۲ درصد دارای «دو نفر شاغل» و ۲٫۸ درصد دارای «سه نفر شاغل و بیشتر» بوده اند.
در مقایسه با سال ۹۴ درصد خانوارهای بدون فرد شاغل و با «یک نفر شاغل» افزایش و درصد خانوارهای با «دو نفر شاغل» و «سه نفر شاغل و بیشتر» کاهش داشته است.

**مسکن
بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال ۹۵ نشان می دهد که ۶۴٫۳ درصد از خانوارها در مسکن شخصی (ملک نشین) ۲۶٫۲ درصد در مسکن اجاری و ۰٫۵درصد در مسکن در برابر خدمت و ۹ درصد در مسکن رایگان سکونت داشته اند.
مقایسه با سال ۹۴ درصد سکونت در مسکن اجاری افزایش و درصد سکونت در مسکن شخصی، رایگان و در برابر خدمت کاهش داشته است.
بر اساس این بررسی ۳٫۱ درصد خانوارها از «یک اتاق»، ۲۹٫۸ درصد از «۲ اتاق»، ۴۹٫۷ درصد از «سه اتاق» ۱۴ درصد از «۴ اتاق» ۲٫۲ درصد از « ۵ اتاق» و ۱٫۲ درصد از «۶ اتاق و بیشتر» استفاده می کرده اند.

**تسهیلات محل سکونت و لوازم زندگی مورد استفاده خانوارها
بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها نشان می دهد که در سال مورد بررسی ۹۹٫۴ درصد خانوارها از آب لوله کشی، ۱۰۰ درصد از برق، ۹۴٫۴ درصد از گاز شهری ۵۲٫۷ درصد از فاضلاب شهری ۷۷٫۱ درصد از تلفن، ۵۰٫۵ درصد از اینترنت، ۹۸٫۹ درصد از آشپزخانه، ۹۹٫۷ درصد از حمام ۶۳٫۸ درصد از کولر ثابت آبی، ۱۹٫۳ درصد از کولر گازی، ۸٫۶ درصد از سیسم حرارت مرکزی و ۴۴ درصد از انبار بهره مند بوده اند.
در سال ۹۵ از نظر لوازم زندگی ۴۸٫۸ درصد خانواها از اتومبیل شخصی ۱۷٫۲ درصد از موتورسیکلت ۱۳ درصد از دوچرخه ۴۸٫۶ درصد از چرخ خیاطی ۱۶٫۹ درصد از رادیو و ضبط صوت ۹۹٫۵ درصد از تلویزیون و ۴۲٫۶ درصد از ویدئو و دستگاه پخش لوح فشرده ۵۵٫۳ درصد از رایانه ۱۰٫۳ درصد از دوربین فیلمبرداری ۴۱٫۲ درصد از یخچال، ۸۴٫۴ درصد از فریزر و یخچال فریز ۹۹٫۶ درصد از اجاق گاز ۹۴٫۱ درصد از جاروبرقی ۸۷٫۸ درصد از ماشین لباسشویی و ۹۶٫۳ درصد از تلفن همراه استفاده می کردند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**۲۰۲۵**خبرنگار: لیلا جودی**انتشار: مرضیه فاتحی



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید