جدید ترین رژیم های غذایی ۲۰۱۷ برای کاهش و مراقبت از وزن (۴)

سازمان گزارش جهانی مراقبت از وزن از سال ۲۰۱۴ لیستی از بهترین رژیم های غذایی تهیه کرده است در مورد بهترین روش های از دست دادن وزن که اولویت آن سادگی قوانین مربوط به رژیم های غذایی در مراقبت از وزن می باشد و بر این اساس آنها را درجه بندی کرده است. در این لیست، اولویت به رژیم غذایی مراقبت از وزن داده شده که این رژیم مربوط به غذاهایی است که امتیازات کمتری دارند و این نوع غذا ها برای از دست دادن وزن بهترند.

 

 
مصرف کربوهیدرات را محدود می نماید
رژیم غذایی مراقبت از وزن که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد، برنامه ای است شامل ​​۱۴۵۰ کالری انرژی که ۵۶ درصد این انرژی از کربوهیدرات ها، ۲۰ درصد از پروتئین ها و ۲۴ درصد از روغن و چربیها می آید. هر چند به نظر می رسد مقدار کربوهیدرات و همچنین مصرف انرژی آن مناسب است اما مقدار کربوهیدرات مصرفی این برنامه رژیم غذایی در مقایسه با دیگر رژیم ها در مقدار پایین تری قرار دارد. متخصصین معتقدند این برنامه تغذیه ای مصرف حداقل ۲۰۳ گرم کربوهیدرات را توصیه می نمایند در صورتی که برنامه یک رژیم غذایی سالم باید به طور متوسط ​​۳۰۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد.

 
 مصرف پروتئین بیشتری توصیه می نماید
متخصصان تغذیه، در ارزیابی خود از رژیم غذایی مراقبت از وزن میزان کلسیم، منیزیم، تیامین و ویتامین E را ناکافی دانسته و در سیستم نمره دهی، شاخص غذا خوردن سالم را پیشنهاد می دهند. غذا خوردن سالم، رفع چاقی و بهبود سطح چربی خون ایجاد شده توسط اثرات فیزیولوژیکی عوامل غذایی و ارزیابی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است که یک سیستم برنامه ریزی شده توسط کشور های توسعه یافته می باشد. همچنین بررسی کیفیت رژیم غذایی نیز مهم است. نمرات شاخص غذا خوردن سالم از ۰-۱۰۰ و سوء تغذیه کمتر از ۵۰ امتیاز می باشد، در حالی که متوسط ​​بین ۵۱-۸۰، و بیش از ۸۱ به عنوان تغذیه خوب شناخته میشود. شاخص تغذیه سالم، شامل ۵ گروه مواد غذایی (غلات، سبزیجات، میوه، گوشت و فراورده های لبنی) و ۴ مواد مغذی (چربی ، کلسترول، سدیم و چربی های اشباع شده) می باشد. متخصصین تغذیه، رژیم غذایی مراقبت از وزن را تغذیه سالم و گرفتن ۴۶-۵۷ امتیاز از شاخص امتیاز ها می دانند. بنابراین، با توجه به شاخص غذایی رژیم مراقبت از وزن، مواد غذایی با کیفیت پایین مد نظر این برنامه نمی باشند و کیفیت متوسط  و بالای تغذیه مورد قبول متخصصان واقع می گردد.

نسبت انرژی به کربوهیدرات در یک برنامه رژیم غذایی سالم ۵۵-۶۰ درصد، کمتر از ۳۰ درصد از چربی ها و حدود ۱۰-۱۵ درصد از پروتئین ها است. در رژیم غذایی مراقبت از وزن، مصرف کربوهیدرات و چربی ها بیشتر از پروتئین پیشنهاد می شود.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید